Tareas noveno grado
Läxor årskurs 9
På denna sidan hittar du veckans läxa och när det är läxförhör.
Prov 4: 23/5
Sista provet i spanska omfattar allt nedan på denna sida. Allt som vi arbetat med under läsåret 2016/2017 i årskurs 9. Se speciellt till att du kan:
- skriva meningar och berätta om ett land (se tidigare prov),
- skriva meningar med regelbundna och oregelbunda verb i perfekt (TB. s. 88-89),
- skriva meningar med verb i gerundium (TB s. 88),
- läsa och förstå en text (TB s. 56 - 68).
- adjektivets komparation och böjning (TB s. 82 - 83).
- beskriva vädret,
- klockan (TB s. 92),
- nummer och siffror; 0-1.000.000; noll till en miljon (TB s. 92).
- skriva meningar med yttrycket: Tener que... (att måste).
- skriva meningar med yttrycket: Ir a... (TB s. 87; att ska).
Läxa 11/5
Inlämningsuppgift 1.
Översätt utdelad text (Qué viaje más fantástico) till svenska.
Skriv läsligt, snyggt och prydligt för hand på ett löst A4-blad. Skriv först en mening på spanska och översätt den sedan till svenska. Mening för mening.
Inlämningsuppgift 2.
Besvara skriftligen på svenska (på de utdelade frågeformulären), instuderingsfrågorna till veckans två spanska texter i TB.
Inlämningsuppgift 3
Rätta de andras inlämningsuppifter till den text du gjort frågor på från textboken. Räkna ihop antalet rätta svar och sätt poäng (x rätt av 10 möjliga) samt återlämna rättade frågeformulär till mig för granskning.
Läxa 24/4
1/. Du skall kunna skriva meningar i regelbunden perfekt (dåtid) med hjälpverbet Haber (TB s. 88).
Omprov 20/4
Torsdag den 20 april kl. 08.00-09.00 på lotstid.
Samma omfattning och delar som provet den 16/3.
Inlämningsuppgift 18/4
A/. Uppgift
Läs noggrant ditt spanska avsnitt i TB, översett det till svenska så att du förstår texten och skriv sedan totalt 10 st instuderingsfrågor på svenska samt på ett separat papper facit på frågorna.
Inlämnas på papper torsdag den 18 april till mig (skrivet i Word och utskrivet med printer med font: 12 punkter Arial). Glöm inte svarsraden för varje fråga, se nedan:
1/. Vilken spansk stad grundades av Fenicierna med namnet Malaka?
___________________________________________________________
Läxa 6/4
Du skall kunna:
skriva meningar i regelbunden perfekt (dåtid) med hjälpverbet Haber (TB s. 88),
Läxa 3/4
Du skall kunna skriva meningar med:
adjektivets komparation och böjning (TB s. 83),
verben Hacer (TB s. 86) och Tener (TB. s. 85),
uttrycket Tener que = att måste (enligt höstterminen; se Extra -> Documentos).
Prov 3 16/3
1/. Muntlig inskickningsuppgift:
Läs in texten på s. 26 i textboken på en ljudfil med din dator och maila in den.
2/. Skriftligt prov i grammatik och ordkunskap:
Du ska kunna:
Beskriva vägen för någon (visa vägen på spanska).
Använda verbet doler (att ha ont) och verbet gustar (att tycka om) i 1, 2 3 person singular och plural (TB s. 87).
Adjektivets komparation: Grande, Más grande, El más grande (TB s. 83).
Yttrycka dig i perfekt; He hablado (TB s. 88-89, inkl. verben hacer, decir, ver, escribir).
Yttrycka dig i gerundium; Estoy hablando (TB s. 88).
Yttrycka dig i futurum; Voy a hablar (TB s. 87).
Beskriva vädret; Hace frio, hace un grado bajo cero osv.
Kunna beställa mat och dryck (enligt lektionsövningen).
Uttrycka: jag är hungrig, törstig, trött, fryser etc (enligt utdelat blad).
Kunna berätta om sig själv (självpresentation).
3/. Skriftlig framställning
Skriva en text i presens och berätta om dina tv-vanor (ÖB s. 59).
Skriva en text i presens och berätta om Spanien (enligt lektionsövning).
4/. Läsförståelese
Kunna läsa och förstå en text på spanska samt svara på frågor på svenska.
Inlämningsuppgift 13/3
Kl. 08.00 i Gröna Rummet
https://spanskaholo.webnode.se/viaje-a-espana/
Redovisningsuppgiften till Málagaresan inlämnas på svenska skriftligen med exakt det du ska berätta för övriga om ditt område (speakertext med stödord; stolpmanus).
Du kan alltså inte bara "Clip & Paste" från internet utan måste strukturera, redigera och bearbeta texten till en riktig presentation (precis som du gjorde vid teatern om antiken). Även bilder kan ingå. Presentationen ska minst besvara frågorna:
- Vem/Vilka?
- Vad?
- Var?
- När?
- Hur?
- Varför?
Läxa 7/3
Inlämningsuppgift
Besvara på svenska och lämna in instuderingsfrågorna om Spanien (kap. 5 - España).
Läxa 23/2
Inlämningsuppgift
Skriv för hand, snyggt, prydligt och på ett löst A4 som inlämnas på torsdag.
A/. Gör övning 7 i övningsboken på s. 59. Skriv först varje mening på spanska och sedan direkt på raden under på svenska (6 meningar).
B/. Gör övning 8 i övningsboken på s. 59. Skriv först varje mening på spanska och sedan direkt på raden under på svenska (8 meningar).
Läxa 16/2
Översättningsuppgift
Översätt berättelsen om Felipe från det utdelade bladet till svenska. Skriv på ett nytt löst blad som du lämnar in. Skriv varje mening först på spanska och därefter undertill, din översättning på spanska.
Skriftlig läxförhör
- Beskriva väder (repetion från höstterminen).
- Kunna beställa mat och dryck (enligt övning på lektionen)
- Uttrycka: jag är hungrig, törstig, trött, fryser etc (enligt utdelat blad).
- Kunna berätta om sig själv (självpresentation enligt övning på lektion).
Läxa 6/2
Inlämningsuppgift
Skriv för hand på lösa blad (A4-storlek), som ska lämnas in:
a/. 10 st egna olika och valfria meningar på spanska i presens (nutid).
b/. 10 st egna olika och valfria meningar på spanska i perfekt (dåtid; "har gjort").
OBS: Skriv först meningen på svenska och sedan (undertill) meningen på spanska.
Läxa 31/1
- frukter, grönsaker, livsmedel (blad utdelat på lektionen).
- uttrycken: "ir a...", "tener que...", "quiero un...", "cúanto cuesta..." (länk: https://spanskaholo.webnode.se/_files/200000045-11b6512b03/Tener%20-%20Ir%20-%20Tener%20que%20-%20Ir%20a.doc ).
Prov 2: torsdagen den 1 december kl. 10.45
Del A/. Skriftlig framställning. Du ska kunna skriva och berätta om en "fantasi"-semester i ett spansktalande land enligt tidigare övning (se: Documentos).
Del B/. Grammatik: perfekt, diftongerade verb, adjektivets komparation och böjning, reflexiva verb samt gerundium.
Läxa 28/11
Inlämningsuppgift 2:
Skriv för hand på ett löst blad (A4), som ska lämnas in, 5 st olika, egna och nya spanska meningar i vardera tempus (tidsklass) och översätt dem till svenska:
- 5 st i presens (nutid).
- 5 st i perfekt (dåtid).
- 5 st i gerundium (pågående).
Omprov 22/11
Om du skrev F på spanskaprovet 1b (ordkunskap och grammatik) så har du omprov i spanska under tisdagen enligt separat schema.
Läxa 21/11
A/. Inlämningsuppgift 1:
Skriv för hand på ett löst blad (A4), som ska lämnas in, 5 st olika och egna spanska meningar i vardera tempus (tidsklass):
- 5 st i presens (nutid): "Jag talar i telefon".
- 5 st i perfekt (dåtid): "Jag har talat i telefon".
- 5 st i gerundium (pågående): "Jag håller på att tala i telefon".
- Läs och lyssna på texterna till kap. 5 i textboken och via webben Gracias 9.
- Gör webbövningarna och minitest nr. 1-7 till kap. 5
- Gör övning nr 1, 2, 3, 4a, 5b till kap. 5 i övningsboken.
- Se videofilmerna om reflexiva verb i Lecturas.
Läxa 17/11
Gör utdelat prov (för åk 8) hemma och lämna in det fullt och rätt ifyllt på torsdagslektionen (alla hjälpmedel är tillåtna). Uppgiften är enskild och man får inte jobba tillsammans med någon annan eller skriva av någon annans prov).
Prov 7/11 och 10/11
Provet omfattar allt vi haft i spanska fram till höstlovet (se nedan).
En kort sammanfattning inför provet av det vi hittills gjort under hösten hittar du via:
- Extra -> Documentos -> Repaso - Noveno.doc
Prov nr. 1 för höstterminen 2016 ges på lektionerna nedan med:
del A (läs och hörförståelse) måndagen den 7 november och med
del B (ordkunskap och grammatik) torsdagen den 10 november.
del C (verbalt) spelas in och insändes innan torsdagen den 10 november.
- Lyssna på texten via: www.gracias.nu/el-futuro/book/90000?chapter=90024
- Läs in texten på s. 18 i TB på en ljudfil (via din datorn eller din mobil).
- Spara ljudfilen och märk den med: Åk 9 + ditt namn
Läxa 24/10
OBS: Gör webbövningarna nr. 1-6 till kap. 4 via webbsidan Gracias 9.
Du ska kunna:
- böja verb i gerundio (s. 88 i TB; AR-, IR- och ER-verb).
- verbglosorna i gerundio i kap. 4 (s. 23 i TB); att göra, att spela, att laga mat, att ligga och sova, att sjunga, att tala, att göra, att plugga
- ordningstalen: den första, den andra, ... till..., den nionde (s. 93 i TB).
- räkna till och skriva i text på spanska talen 0-10.000 (s. 93 i TB).
Läxa 17/10
- Översätt historien ¿Juegan al béisbol en el cielo? (s. 16-17 i textboken) till svenska. Skriv för hand på ett separat papper med en fri rad mellan varje textrad. Undvik att använda Google Translate (då det lätt blir rappakalja) utan använd istället din hjärna, dina kunskaper i språket, grammatiken och slå upp de ord du inte förstår. Översättningen lämnas in på måndagslektionen.
- Du ska kunna adjektivets komparation och böjning (läs s. 82-83 i textboken och gör övningarna 4, 5a, 8ab i övningsboken s. 23-26).
- Du ska kunna beskriva vilket väder det är (det regnar, det snöar, är soligt, är molnigt, är kallt, är varmt osv).
- Du ska kunna geografiord (norr/söder/öster/väster om, gränsar till, Atlanten, Stilla havet, öken, berg, djungel, strand osv).
- Du ska kunna färger, frukter & grönsaker (tomat, citron, päron, äpple, apelsin, potatis, morot, vindruva mm).
Läxa 10/10
A/. Inlämningsuppgift - självpresentation!
1/. Fyll i det utdelade formuläret (svara på frågorna).
2/. Tag ett löst blad och skriv ned din självpresentation på spanska i löpande text som man skriver ett brev eller en vanlig text.
3/. Tag ett till separat löst blad och översätt din självpresentation till svenska i löpande text enligt ovan.
4/. Häfta ihop de två bladen och lämna in på lektionen den 3/10.
B/. Webbövningar - Gracias 9 - kapitel 2
- Gör webbövningarna nr. 1-7 till kapitel 2 via Gracias 9. Ta en bild när du gjort dem (7 st smilegubbar) och MMS:a bilden till mig eller visa upp den på mobilen när vi ses på måndag.
Läxa 3/10
- Du ska kunna böja nedan verb i 1, 2, 3-person singular och plural:
- Regelbundna Ar-verb, Er-verb och Ir-verb i presens (hablar, comer, vivir).
- Oregelbundna verb i presens (ir, ser, tener, estar). Sidan 85-86 i textboken.
- Regelbundna Ar-verb, Er-verb och Ir-verb i perfekt (hablar, comer, vivir).
- Verb med diftong (empezar: e -> ie; poder: o -> ue; jugar: u -> ue). Se video i Lecturas -> Verbos -> Verb - diftongerade). Sidan 87 i textboken.
- Kunna ange en plats; till höger om (a la derecha de), till vänster om (a la izquierda de), i mitten (en el centro de). Se Documentos -> Colores y casas. LÄS TEXTEN !!!
Läxa 26/9
- Spaniens och Latinamerikas geografi - länder och städer (se textboken).
- Kunna ange en plats (visa vägen); till höger om, till vänster om, i mitten.
- Kunna färgerna på spanska (se Extra -> Documentos -> Colores y casas samt film i Lecturas -> Los colores).
- Kunna fylla i ett formulär med personuppgifter på spanska.
Du skall kunna:
- veckans dagar (finns i: Extra -> Documentos -> Los días),
- årets månader (finns i: Extra -> Documentos -> Los meses),
- klockan (se film i: Lecturas -> El reloj),
- böja nedan nr. 1-4 regelbundna verb (textbok s. 88) och nr. 5-8 oregelbundna verb (textbok s. 89) i perfekt (tillsammans med hjälpverbet: haber).
- hablar (att tala) = hablado
- mirar (att titta) = mirado
- comer (att äta) = comido
- vivir (att leva) = vivido
- hacer (att göra) = hecho
- decir (att säga) = dicho
- escribir (att skriva) = escrito
- decir (att säga) = dicho
Läxa 12/9
- Kunna klockan (gör utdelad stencil & se video i fliken: Lecturas -> El reloj).
- Kunna kroppsdelarna (dokument i fliken: Extra -> Documentos -> El cuerpo).
- Kunna grundläggande meningar (dokument i fliken: Extra -> Documentos -> Preguntas básicas & Que dia es hoy).
- Kunna räkna 0-100 (diktamen)
- Kunna böja verb i Perfekt (med hjälpverbet: haber + -ado/-ido).
Läxa 5/9
- Repetera grammatiken till perfekt (textboken s. 88-89).
- Se filmen om perfekt (fliken: Lecturas -> Verbos -> Verb - perfekt).
- Gör onlineövningarna nr. 1-7 till Gracias 9; kapitel 1 (ta en bild av skärmen när du har en smilegubbe på varje delövning för att visa godkänt resultat).
- Glosförhör: kunna räkna 0-100 på spanska (textboken s. 93).
Läxa 29/8
A/. Se alla musikvideor (finns i fliken Extra -> Música). Välj din favorit.
B/. Glosförhör på glosorna från videon La mujer del pelotero - Baby Lores.
C/. Svara på frågan: Vilket är det enda afrikanska landet som har spanska som officiellt språk och var i Afrika ligger det landet?
D/. Gå igenom hela denna webbsajt så att du med lätthet kan hitta runt. Svara på frågan: Hur många gula Smilegubbar (av nedan sort) finns det på hela sajten? Gubben nedan räknas inte.
Läxa XX/XX
A/. Uppgift: Lyssna - Skriva - Översätta
1/. Se filmen "Doremi en español" del 1 via länken:
https://urskola.se/Produkter/164030-Doremi-en-espanol-Blanca-far-en-ide
2/. Översätt all text som visas på videon från spanska till svenska. Dela pappret på mitten med en linje och skriv spanska på vänstra sidan och svenska på den högra sidan. Skriv på ett löst papper som du lämnar in på måndag.
