Tareas octavo grado
Läxor årskurs 8
På denna sidan hittar du veckans läxa och när det är läxförhör.
Prov 4: 23/5
För att repetera gör bl.a. Repaso 3C s. 101-105 i övningsboken.
Sista provet i spanska omfattar allt nedan på denna sida. Allt som vi arbetat med under läsåret 2016/2017 i årskurs 8. Se speciellt till att du kan:
- skriva meningar och berätta om ett land (se tidigare prov),
- skriva meningar med regelbundna och oregelbunda verb i perfekt (TB. s. 70-71),
- skriva meningar med verb i gerundium (TB s. 71-72),
- läsa och förstå en text (TB kap. 1 - 11, s. 6 - 41).
- adjektivets komparation och böjning (TB s. 64 - 65).
- beskriva vädret,
- klockan (TB s. 77),
- nummer och siffror; 0-1.000.000; noll till en miljon (TB s. 76).
Läxa 18/5
A/. Uppgift: Lyssna - Skriva - Översätta
1/. Se filmen "Doremi en español" del 1 - 3 via länken:
https://urskola.se/Produkter/164030-Doremi-en-espanol-Blanca-far-en-ide#Om-serien
2/. Översätt all text som visas på videon från spanska till svenska. Översätt en del i taget, del för del (del 1 - 3). Dela pappret på mitten med en linje och skriv spanska på vänstra sidan och svenska på den högra sidan. Skriv på ett löst papper som du lämnar in.
Läxa 15/5
Inlämning av bladet ordkunskap nr. 57.
OBS: svara med hela meningar på svenska.
Läxa 8/5
Inlämningsuppgift
Översätt texten i TB kapitel 11, s. 40-41 (Qué viaje más fantástico) till svenska.
Skriv läsligt för hand på ett löst A4-blad. Skriv först en mening på spanska och översätt den sedan till svenska. Mening för mening.
Läxa 2/5
Läs texten om El robo de la guitarra s. 38 + 51-52 i TB och svara på frågorna i ÖB s. 84 övning 9a, 9b, 10a och 13b.
Läxa 24/4
Skriv ditt eget schema på spanska och lämna in det på ett liggande A4-format. Se exempelschemat nedan.
Omprov 20/4
Torsdag den 20 april kl. 08.00-09.00 på lotstid.
Samma omfattning och delar som provet den 16/3.
Läxa 6/4
Du ska kunna:
skriva meningar i regelbunden perfekt (dåtid) med hjälpverbet Haber (TB s. 70),
Läxa 3/4
Du skall kunna skriva meningar med:
adjektivets komparation och böjning (TB s. 65),
verben Hacer (TB s. 69) och Tener (TB. s. 68),
uttrycket Tener que = att måste (enligt höstterminen; se Extra -> Documentos).
Prov 3: 16/3
Provet omfattar kap 5-9 i textboken.
Gör Repaso 2C, ÖB s. 74-79 för att förbereda dig samt gå igenom alla tidigare läxförhör. Studera extra noga dina anteckningar samt sidorna i textboken (TB).
1/. Till det skriftliga provet ska du kunna:
Ordkunskap och grammatik
Nummer: 0-1000 (TB s. 76).
Möbler och lägesprepositioner (kap. 6 + ordlista).
Mat och livsmedel (kap. 7 + ordlista).
Futurum; uttrycket och böjning av: Att ska; Ir a ... (TB s. 71).
Uttrycket och böjning: Att måste; Tener que... (enligt tidigare lektioner)
Adjektivets komparation; Grande, Más grande, El más grande (TB s. 65).
"Hemsysslor" (kap. 8).
Beskriva vädret (enligt tidigare övningar).
Kunna klockan (enligt höstterminen).
Skriftlig framställning
Kunna skriva en kort text i presens om Spanien (TB s. 18-19).
Läsförståelse
Kunna läsa och förstå en spansk text och svara på frågor på svenska. Öva dig på att läsa och förstå texterna i textboken.
2/. Muntlig inskickningsuppgift:
Läs in texten på s. 32 i textboken på en ljudfil och maila den till mig.
Namnge ljudfilen med ditt förnamn.
Läxa 13/3
Inlämningsuppgift
Översätt meningarna på det utdelade blader nr. 45.
Läxa 7/3
Inlämningsuppgift
Besvara instuderingsfrågorna om Spanien på svenska och lämna in på lektionen på tisdag (kap. 5 - España).
Läxa 23/2
Inlämningsuppgift - Hörövning
- Lyssna först
på ljudfilen nedan och svara därefter på frågorna i frågeformuläret på svenska. Inlämnas på lektionen på torsdag.
Läxa 16/2
A/. Inlämning meningar
Skriv tio meningar i presens. Skriv först på svenska och sedan på raden under din översättning, till spanska. Varje mening skall innehålla minst ett böjt verb enligt nedan numrering (verb från s. 16 i TB):
- invitar = att bjuda in
- decir = att säga
- querer = att vilja, att önska
- tomar = att ta (att dricka)
- comer = att äta
- desear = att önska
- ser = att vara (är)
- entrar = att gå in
- ver = att se
- empezar = att börja
B/. Läxförhör
- Kunna beskriva väder (se kap. 3 i TB och ÖB)
- Kunna beställa och betala på restaurang (se kap. 4 i TB och ÖB).
- Kunna säga: jag är hungrig, törstig, trött, fryser osv (s. 14 i TB).
- Kunna beskriva dig själv muntligt (självpresentation).
Läxa 6/2
Inlämningsuppgift:
Skriv för hand på ett löst blad (A4), som ska lämnas in, 10 st egna olika och valfria meningar på spanska i nutid (tempus: presens).
Skriv först meningen på svenska och sedan (undertill) meningen på spanska.
Läxa 31/1
- frukter, grönsaker, livsmedel.
- uttrycken: "ir a...", "tener que...", "quiero un...", "cúanto cuesta...".
Prov 2 6/12
Skriftlig framställning och läsförståelse. Du ska kunna skriva ett brev om en resa "du är på" (i presens) samt läsa och förstå en text enligt vad vi övat på under senaste veckorna.
Läxa 29/11
Inlämningsuppgift:
Skriv för hand på ett löst blad (A4), som ska lämnas in, 10 st egna olika och nya valfria meningar på spanska i nutid (tempus: presens) och översätt dem till svenska.
Använd meningar, ord och begrepp som vi arbetat med under hösten. Titta igenom de olika läxorna nedan.
Läxa 24/11
A/. Inlämningsuppgift:
Skriv för hand på ett löst blad (A4), som ska lämnas in, 10 st egna olika och valfria meningar på spanska i nutid (tempus: presens).
B/. Glosor:
Lär dig samtliga glosor på s. 21 i textboken (använd gloslapparna).
C/. Lägesprepositioner
Lär dig nedan prepositioner och att använda dem i meningar, exempelvis:
Stolen står till höger om fönstret = La silla está a la derecha de la ventana.
- ovanpå = encima de
- till vänster om = a la izquierda de
- till höger om = a la derecha de
- framför = delante de
- under = debajo de
- vid sidan av = al lado de
Omprov 22/11
Om du skrev F på spanskaprovet 1b (ordkunskap och grammatik) så har du omprov i spanska under tisdagen enligt separat schema för inläsningsdagen.
Läxa 17/11
Gör utdelat prov (för åk 7) hemma och lämna in det fullt och rätt ifyllt på torsdagslektionen (alla hjälpmedel är tillåtna). Uppgiften är enskild och man får inte jobba tillsammans med någon annan eller skriva av någon annans prov.
Prov 7/11 och 10/11
Provet omfattar allt vi haft i spanska fram till höstlovet (se nedan).
En sammanfattning inför provet av det vi hittills gjort hittar du via:
- Extra -> Documentos -> Repaso 1-3 Octavo.doc
Prov nr. 1 för höstterminen 2016 ges på lektionerna nedan med:
del A (läs och hörförståelse) måndagen den 7 november och med
del B (ordkunskap och grammatik) torsdagen den 10 november.
del C (verbalt) spelas in och insändes innan torsdagen den 10 november.
- Lyssna på texten via: ovningsmastaren.se/ovningsmastaren/index.php/exercise/ljudmastaren/2472
- Läs in texten på s. 15 i TB på en ljudfil (via din datorn eller din mobil).
- Spara ljudfilen och märk den med: Åk 8 + ditt namn
Läxa 27/10 - inlämningsuppgift
- Översätt texten på s. 15 i textboken till svenska. Skriv för hand på ett separat papper med en fri rad mellan varje textrad. Undvik att använda Google Translate (då det lätt blir rappakalja) utan använd istället dina kunskaper i språket, grammatiken och slå upp de ord du inte förstår.
Översättningen lägges i plastfickan som sitter på Gröna rummets dörr, innan kl. 08.00 torsdagen den 27/10. Glöm inte att skriva ditt namn på inlämningen.
Läxa 24/10
- Kunna uttrycken: Jag är hungrig, jag är törstig, jag är rädd osv (s. 14 i TB).
- Kunna böja verb som slutar på bokstäverna -ir (IR-verb) i presens (s. 67 i TB) och se följande film om verb som slutar på -IR (klicka här).
- Kunna böja verbet Tener (att ha) i presens (s. 68 i TB).
- Kunna använda och skriva nedan yttryck på spanska (insidesfliken i TB):
- Snälla, kan du hjälpa mig?
- Jag förstår inte.
- Hur säger man "bil" på spanska?
- Snälla, tala långasammare?
- Vad ska vi göra idag?
- Vad betyder "perro"?
- Hur skriver man "hund" på spanska?
- Jag är klar.
Läxa 17/10
A/. Gör övningarna: 1, 2, 5abc, 6a, 7, 8 i övningsboken (s. 19-24).
B/. Du skall kunna:
- beskriva vilket väder det är (det regnar, det snöar, är sol, är molnigt osv).
- geografiord (norr/söder/öster/väster om, gränsar till, Atlanten, Stilla havet, öken, berg, djungel, strand osv).
- färger, frukter & grönsaker (tomat, citron, päron, äpple, apelsin, potatis, morot, vindruva mm).
- frågeord (vart, var, vad, vilket, hur, varför, hur mycket, varifrån osv).
Läxa 10/10
A/. Inlämningsuppgift - självpresentation!
1/. Fyll i det utdelade formuläret (svara på frågorna).
2/. Tag ett löst blad och skriv ned din självpresentation på spanska i löpande text som man skriver ett brev eller en vanlig text.
3/. Tag ett till separat löst blad och översätt din självpresentation från spanska till svenska i löpande text på samma sätt som ovan.
4/. Häfta ihop de två bladen och lämna in på lektionen den 3/10.
B/. Övningsuppgifter från veckans lektioner
1/. Gör klart de övningsuppgifter i övningsboken (s. 13-16) som vi arbetat med på lektionerna denna veckan och som du inte har hunnit göra klart; 1a, 2, 3, 4, 5, 6ab, 7ab.
2/. Skriv och gör klart din dagbok (Mi diario) på det lösa bladet du fick på lektionen (använd uttrycken: por la tarde voy a ... & por la noche voy a ...).
Läxa 3/10
- Kunna böja verben Tener och Ir i presens (Documentos -> Tener & Ir - Tener que & Ir a. Se även video: Lecturas -> Verb 1/2/3 - futurum).
- Kunna uttrycka sig i futurum: Jag ska... = Voy a... (s. 71 i textboken).
- Kunna uttrycka sig med: Jag måste... = Tengo que... (Documentos -> Tener & Ir - Tener que & Ir a).
- Kunna böja regelbundna AR-, ER- och IR-verb i presens (1, 2, 3-person singular och plural). Sidan 67 i textboken och se även video: Lecturas -> Verb -> 1/2/3/4/5 regelbundna - presens.
- Kunna betydelsen av (och böja i presens) nedan verb:
- Trabajar = Att arbeta
- Estudiar = Att plugga
- Hablar = Att tala
- Comer = Att äta
- Vivir = Att leva
- Escribir = Att skriva
- Mirar = Att titta
Läxa 26/9
- Spaniens och Latinamerikas geografi - länder och städer (se textboken).
- Kunna ange en plats (visa vägen); till höger om, till vänster om, i mitten.
- Kunna färgerna på spanska (se Extra -> Documentos samt film i Lecturas -> Los colores).
- Kunna de fyra räknesätten på spanska samt säga en talkombination (Extra -> Documentos -> Matemática en español).
- Kunna fylla i ett formulär med personuppgifter på spanska.
- veckans dagar (finns i: Extra -> Documentos -> Los días),
- årets månader (finns i: Extra -> Documentos -> Los meses),
- klockan (se film i: Lecturas -> El reloj),
- böja AR- och ER-verb i presens (se s. 66-67 i textboken).
Läxa 12/9
- Kunna kroppsdelarna (dokument i fliken: Extra -> Documentos -> El cuerpo).
- Kunna grundläggande meningar (dokument i fliken: Extra -> Documentos -> Preguntas básicas & Que día es hoy).
- Kunna räkna 0-100 (diktamen).
- Kunna böja nedan AR- och ER-verb i presens:
- hablar (att tala)
- mirar (att titta)
- comprender (att förstå)
- comer (att äta)
Läxa 5/9
- Se videon om regelbundna verb i presens (fliken: Lecturas -> Verbos -> 2/. Verb - regelbunda - presens).
- Kunna böja Ar-verb och Er-verb i presens utantill (textboken s. 67).
- Kunna räkna 0-100 på spanska (textboken s. 76).
- Kunna uttala bokstäverna i spanska alfabetet.
- Gör följande övningar från övningsboken; kap. 1: övning 3a, 4a, 8a, 8b.
Läxa 29/8
A/. Se alla musikvideor (finns i fliken Extra -> Música). Välj din favorit.
B/. Glosförhör på glosorna från videon La mujer del pelotero - Baby Lores.
C/. Svara på frågan: Vilket är det enda afrikanska landet som har spanska som officiellt språk och var i Afrika ligger det landet?
D/. Gå igenom hela denna webbsajt så att du med lätthet kan hitta runt. Svara på frågan: Hur många gula Smilegubbar (av nedan sort) finns det på hela sajten? Gubben nedan räknas inte.
Läxa XX/XX
A/. Uppgift: Lyssna - Skriva - Översätta
1/. Se filmen "Doremi en español" del 1 via länken:
https://urskola.se/Produkter/164030-Doremi-en-espanol-Blanca-far-en-ide
2/. Översätt all text som visas på videon från spanska till svenska. Dela pappret på mitten med en linje och skriv spanska på vänstra sidan och svenska på den högra sidan. Skriv på ett löst papper som du lämnar in på måndag.
