Tareas séptimo grado
Läxor årskurs 7
På denna sidan hittar du veckans läxa och från och med när det är läxförhör.
Prov 4: 23/5
Sista provet i spanska omfattande allt nedan samt allt på hela denna sida som vi arbetat med under läsåret 2016/2017 i årskurs 7. Du ska kunna:
- böja -AR, -ER och -IR verb i 1, 2, 3 person singular och plural (TB s. 95-96).
- använda uttrycket Tener que... (att måste; TB s. 42-43).
- använda yttrycket Ir a... (att ska; TB s. 97).
- beskriva väder (TB s. 52-53).
- klockan (TB s. 101).
- börja verben: Ser, Estar, Ir och Tener (TB s. 96-97).
- veckodagarna, månaderna och årstiderna (TB. s. 53).
- räkna 0 - 1000 (TB s. 100).
- frekvensord (se nedan).
- Spaniens och Latinamerikas geografi (länder och huvudstäder).
Läxa 8/5
Inlämning av övningsblad (kap. 14) om väder för s. 52-53 i TB.
Läxa 4/5
Inlämning av övningsblad (kap. 13) med verbet Ir (= att gå/åka).
Läxa 24/4
Inlämningsuppgift:
A/. Översätt historian i TB s. 44-45 till svenska. Skriv först varje mening på spanska och direkt därunder samma mening på svenska. Använd ett A4-papper och skriv snyggt, prydligt och läsligt för hand.
B/. Skriv 6 meningar med uttrycket Tener que (en mening per "person" i singular och i plural). Skriv först varje mening på spanska och direkt därunder samma mening på svenska. Använd ett A4-papper och skriv snyggt, prydligt och läsligt för hand.
C/. Skriv 6 meningar med ett frekvensord (se nedan och ÖB s. 75) i varje mening. Skriv först varje mening på spanska och direkt därunder samma mening på svenska. Använd ett A4-papper och skriv snyggt, prydligt och läsligt för hand.
- por la tarde
- a veces
- el fin de semana
- siempre
- por la mañana
- casi nunca
Läxa 6/4
Du skall kunna:
- böja regelbundna AR- och ER-verb (1, 2 3 person singular och plural); se TB s. 95-96,
- böja verbet Tener (1, 2 3 person singular och plural); se TB s. 96,
- använda yttrycket Tener que (att måste); se övningsbladet,
- berätta om en skoldag (äta frukost, gå till skolan, plugga spanska osv); se TB s. 37,
- klockan; se TB s. 101.
- frekvensord, se ÖB s. 75 (por la tarde/mañana/noche, a veces, siempre, el fin de semana, casi nunca).
Prov 3: 16/3
Du ska kunna:
Klockan.
Räknetal: 0-100.
Berätta vad du gör en vanlig dag.
Böja regelbundna AR- och ER-verb
Böja verbet tener (TB s. 96).
Skriva meningar presens (nutid) på spanska.
Läxa 13/3
Inlämningsuppgift
Skriv 6 olika meningar med verbet Trabajar och 6 olika meningar med verbet Comer. I varje mening ska verbet vara böjt antingen i 1, 2, 3 person singular eller plural (En mening för varje person men med samma böjda verb). textboken s. 95-96.
Skriv för hand (snyggt, prydligt och läsligt) på ett A4-papper som lämnas in.
Läxa 23/2
Inlämningsuppgift
Vad gör du en vanlig skoldag?
- Skriv och berätta på spanska vad du gör en vanlig skoldag (klockslag och aktivitet).
- Skriv hela meningar. Glöm inte stor bokstav i början och på egennamn.
- Skriv först på svenska och sedan på raden under, på spanska (mening för mening). Tänk på att böja verben (Jag -> 1:a person singular osv).
- Använd exemplet på s. 37 i textboken och övning 8e i övningsboken.
Skriv för hand på ett separat papper (A4) som du lämnar in när lektionen startar på torsdag.
Läxa 14/2
Inlämningsuppgift
Skriv 10 valfria meningar på ett löst blad (som du ska lämna in) med ett böjt verb i varje mening. Skriv först på svenska och sedan på raden under, på spanska.
Läxa 6/2
- Verb i kapitel 9 (infinitiv + böjning 1, 2, 3 person singular); s. 36 i textboken.
- Kunna skriva och förstå meningar enligt s. 37 i textboken.
- Räknetal 0 - 100
- Klockan
Läxa 30/1 (repetition från höstterminen)
Du skall kunna:
- presentera dig själv.
- böja verbet HABLAR i 1, 2, 3 person singular.
- färgerna.
- klädesplaggen.
- siffrorna 0 - 100.
- beskriva en person.
- klockan.
Prov 2 - 8/12
Du ska kunna läsa, förstå och skriva meningarna (skriftlig framställning; att skriva) på s. 87-88 i textboken och kunna göra en självpresentation (muntlig framställning; att tala) enligt mallen på s. 58 i övningsboken. Dessutom kommer du att få läsa en text och svara på några frågor (läsförståelse; att läsa).
Läxa 28/11
Inlämningsuppgift:
Skriv för hand på ett löst blad (A4), som ska lämnas in, 10 st olika, egna och nya valfria meningar på spanska i nutid (tempus: presens) och översätt dem till svenska.
Omprov 22/11
Om du skrev F på spanskaprovet 1b (ordkunskap och grammatik) så har du omprov i spanska under tisdagen enligt separat schema för inläsningsdagen.
Läxa 21/11
A/. Inlämningsuppgift:
Skriv för hand på ett löst blad (A4), som ska lämnas in, 10 st olika och egna valfria meningar på spanska i nutid (tempus: presens).
Prov 7/11 och 10/11
Provet omfattar allt vi haft i spanska fram till höstlovet (se nedan).
Prov nr. 1 för höstterminen 2016 ges på lektionerna nedan med:
del A (läs och hörförståelse) måndagen den 7 november och med
del B (ordkunskap och grammatik) torsdagen den 10 november.
del C (verbalt) spelas in och insändes innan torsdagen den 10 november.
- Lyssna på texten via: www.gracias.nu/el-futuro/book/70000?chapter=70043
- Läs in texten på s. 24 i TB på en ljudfil (via din datorn eller din mobil).
- Spara ljudfilen och märk den med: Åk 7 + ditt namn
Läxa 24/10
OBS: träna med hjälp av webbövningarna nr. 1-5 till kapitel 7 via Gracias 7-länken.
Du ska kunna:
- namnen på alla kläder i kap 7 (s. 28-29 i textboken).
- ange en plats (se exempel nr. 1-4 på s. 26 i textboken; till vänster om, till höger om etc).
- räkna och skriva talen 0-100 (på spanska med bokstäver, s. 100 i textboken).
Läxa 17/10
- Kunna ange en plats (visa vägen); till höger om, till vänster om, i mitten.
- Kunna färgerna på spanska (s. 27 i textboken samt film i Lecturas -> Los colores).
- Räkna till 100 (s. 93 i textboken).
- Glosorna på s. 26 i textboken.
- Böja nedan AR-verb i 1, 2, 3-person singular (s. 84 i textboken):
- trabajar = att arbeta
- mirar = att titta
- hablar = att tala
- estudiar = att plugga
Läxa 10/10
- Översätt den spanska texten på sidan 24 i textboken till svenska. Skriv på ett löst papper som du lämnar in på måndag.
- Lyssna på diktamen på webbsidan Gracias 7 (den andra ljudfilen) och skriv ned den talade texten du hör på spanska på baksidan av pappret.
- Gör klart övningarna (s. 33-38) i övningsboken nr. 1, 3abc, 7ab, 8a, 9a och att du kan böja nedan AR-verb i 1, 2, 3-person singular:
- trabajar = att arbeta
- mirar = att titta
- hablar = att tala
- estudiar = att plugga
Läxa 3/10
TEST: kapitel 1-4 (träna med minitesten på webbsida Gracias 7 kapitel 4).
- Artiklar (el/la, un/una, los/las - s. 92-93 i textboken) och glosor i kap. 1-4.
- Kunna böja verbet Tener i 1, 2, 3-person singular (s. 96 i textboken).
- Kunna turistfraser (s. 19 i textboken).
- Geografi i Spanien och Latinamerika.
- Siffrorna 1-20.
- Veckans dagar.
- Årets månader.
- Klockan.
- Kroppsdelarna.
Läxa 26/9
- Geografi i Spanien och Latinamerika (länder och städer).
- Kunna skriva siffrorna 1-20 i text samt räkna 1-20.
Läxa 19/9
Du skall kunna:
- veckans dagar (finns i: Extra -> Documentos -> Los días),
- årets månader (finns i: Extra -> Documentos -> Los meses),
- klockan (se film i: Lecturas -> El reloj),
- glosor och dialog på s. 13 i textboken.
Läxa 12/9
- Kunna klockan (gör utdelad stencil & se video i fliken: Lecturas -> El reloj).
- Kunna kroppsdelarna (dokument i fliken: Extra -> Documentos -> El cuerpo).
- Kunna räkna 0-15 (diktamen).
- Kunna säga sitt telefonnummer och förstå någon annans nummer.
- Kunna glosor och förstå text till kapitel 2, s. 12-13 i textboken (träna på webbövningarna med smilegubbarna).
Läxa 5/9
- Kunna räkna 0-10 på spanska ("som ett rinnande vatten").
- Kunna på spanska:
- säga vad man heter,
- fråga vad någon heter,
- säga hur gammal man är,
- fråga hur gammal någon är,
- säga vilket land man kommer ifrån,
- fråga vilket land någon kommer ifrån,
- säga var man bor,
- fråga var någon bor.
Läxa 29/8
A/. Se alla musikvideor (finns i fliken Extra -> Música). Välj din favorit.
B/. Gå igenom hela denna webbsajt så att du med lätthet kan hitta runt. Svara på frågan: Hur många gula Smilegubbar (av nedan sort) finns det på hela sajten? Gubben nedan räknas inte.
